söndag 12 september 2010

Juli 2010

Den 3:e Juli 2010 kl 13:51 föddes våran älskade dotter Malva.

Jag hade haft förvärkar i flera veckor innan och eftersom hon inte låg åt rätt håll inne i magen så var vi på vändingsförsök som misslyckades, hon ville helt enkelt ligga med huvudet uppåt. Vi fick tid för planerat kejsarsnitt tisdagen den 6:e juli i vecka 38+3. Så det vara bara att gå och vänta på den dagen trodde vi...
Men mitt upp i allt höggravid och varmt som det var höll vi på att flytta också.

Fredagen den 2:e juli hade vi precis städat ur våran gamla lägenhet och lämnat nycklarna. (som tur var) Hela dagen hade jag förvärkar som kom och gick men eftersom det hade hållit på så i flera veckor tänkte jag inte så mycket på det. Daniel min sambo skulle hem till en jobbarkompis på kvällen för att grilla och det var ju helt okej eftersom det var flera dagar kvar tills våran älskling inne i magen skulle komma ut. Jag var hemma hos mina föräldrar hela kvällen och hade fortfarande ganska ont men det som skilde sig från alla andra dagar var att värkarna inte gick över när jag gick och la mig och sov en stund. Hur som helst så gick hem vid 11 tiden på kvällen, och jag började ana att det var något på gång så jag ringde till danne och sa att jag ville att han skulle komma hem, så han kom vid halv 12 tiden och vi gick och lade oss och sov med en gång.

Lördagen den 3:e juli vi vaknade och gick upp för att göra oss i ordning och bestämde oss för att åka och köpa en tvättmaskin, men innan vi han och åka kom mina föräldrar förbi med lite grejer och stannade och pratade en stund, mina värkar hade fortfarande inte gått över och jag kunde nu inte sitta still längre det var skönare att stå och vagga, men jag upplevde det aldrig som att det gjorde jätte ont bara att det aldrig gick över. Eftersom skruttan inne i magen låg fel hade dom sagt på förlossningen att jag var tvungen att ringa upp med en gång om jag hade ihållande värkar så att jag inte väntade för länge och dom inte hann att göra kejsarsnitt i så fall, så jag tänkte att det var bäst att ringa upp och höra med dom. Dom tyckte självklart att jag skulle komma upp med en gång, men jag var nervös för att jag bara inbillade mig och att det skulle ha gått över tills vi kom upp till förlossningen. Jag samlade ihop våra saker och tog babyväskan så skjutsade mina föräldrar upp oss. Jag trodde att vi skulle få komma hem igen så jag var inte så nervös.

kl12:30 På förlossningen fick jag lägga mig i en säng på ett rum och dom kollade hur täta och starka mina värkar var, jag skulle ligga uppkopplad i 20 minuter sa dom, men efter 5 minuter kom dom in igen och sa att dom såg att förlossningen var i full gång (jag hade inte en aning, trodde ju att det skulle kännas mycket värre) dom kollade hur öppen jag var och det visade sig vara 3 cm, så dom vågade inte vänta längre utan jag fick en spruta med nått medel som skulle stanna upp värkarna, (det tyckte jag inte hjälpte någonting) Sen var det bara att ta av sig alla kläderna och ta på sig en rock, och danne fick byta om till operationskläder och sen rullades jag in på operation. Det var hur mycket folk som helst med tyckte jag och man kände inte igen nån för alla hade munskydd och operationskläder på sig. Jag fick sätta  mig upp och kuta med ryggen för att få ryggbedövning, dom tog snabbt upp mina ben efter det och la upp mig på sängen, jag kände hur jag började domna bort ifrån benen och tillslut kände jag ingenting. Då började dom med ingreppet och det tog inte många minuter alls förens vi fick höra våran lilla älsklings första skrik <3 då var klockan 13:51
Danne fick följa med en bit bort och klippa navelsträngen medans dom sydde ihop mig och det kändes som en evighet sen fick jag äntligen ha min lilla älskling hos mig på bröstet <3

Allt gick jätte bra men jag hade ont i såret så jag fick en morfin spruta på kvällen och smärtlindring hela tiden, jag återhämtade mig fort och bra så när alla prover var tagna på Malva så åkte vi hem på tisdagen den 6:e juli när hon egentligen skulle kommit ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar